Klipsch RF-62 vloerspeaker / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Klipsch RF-62 vloerspeaker / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Ge van slimming 11-03-2021

Hr van Slimming

Naar tevredenheid heb ik deze boxen aangeschaft zeer goed geluid zwel in hoge midden en lage range zeer goed maar er wordt ook verteld dat de Canton type 502.2 ook zeer goed zijn maar ga ik er kwalitatief op vooruit? Dat is mijn vraag.

Pluspunten

• Prijs is zeer goed
  • Geluid heel erg goed.

Hein 29-04-2020

Ongekende prijs/kwaliteit verhouding

Al jaren heb ik deze speakers in bezit en ik ben nog steeds erg tevreden. Al is een vloer speaker voor de niet muziek liefhebber zoals mijn vrouw een doorn in het oog. 😉. Als kritische koper met een beperkt budget heb ik voor aankoop veel merken en opstellingen vergeleken. Omdat ik als niet specialist geen vooroordeel had bij een bepaald merk kon ik "blind" luisteren. Tot mijn verbazing kwamen deze speakers bij mij zonder twijfel als beste naar voren. En dat ook vergeleken met duurdere merken met meer naamsbekendheid. Vreemd dat het merk in andere reviews minder positief omschreven is. Kwestie van persoonlijke smaak. Laat je overtuigen in winkels die je laten vergelijken.

Pluspunten

• Prima prijs / kwaliteit
  • Alle muziek stijlen gewoon goed
  • Mooie bas zonder te overdrijven.

pkooman 11-10-2011

Prima geluid, ongeacht de bron of muzieksoort. Van heel zacht tot keihard, het blijft zuiver en gebalanceerd. Soms net teveel bas, maar dat is prima per bron af te stellen op mijn receiver. Inmiddels staat alles goed.

Het prettige van de zuiverheid is dat je nooit een woord mist in een tv programma of film. Dialogen staan als het ware netjes 'voor' het geluid. Ik gebruik ze overigens in een pure stereo opstelling waarbij de receiver alles 'down mixed'.

De speakers zijn mooi smal, wel wat diep.

Tonanneke 11-01-2012

Hallo,

Pas deze boxen aangeschaft. Bij goede cd's een pracht geluid, bij middelmatig geproduceerde cd's een bagger geluid. Is dat bij u ook zo, of heeft ue een super cd speler?

Dick 19-09-2011

Toch even een review schrijven n.a.v. de score van experts bij besteproduct, die gaven een schamele 4.4, wat meer wat zegt over de gevolgde procedure dan over de speakers zelf. Ik vind ze geweldig en sluit me aan bij de ervaringen van andere gebruikers: een zeer helder zuiver geluid met genoeg warmte, in het begin wat wennen aan de intensiteit van de hoge tonen, maar inmiddels alleen maar genieten van klassiek, zang, pop etc. Ik gebruik hem (biamp)in combinatie met Marantz 6004 receiver. Meer dan genoeg waar voor je geld en genoeg vermogen voor een woonkamer, fijn design: warm en strak en daarom kun je er iets moois boven op zetten (boeddhabeeldje).

Fletch 23-02-2011

De prijs kwaliteit verhouding klopt van geen kant voor deze speaker, het geluid is veeel beter dan wat ze kosten.
Ben in het begin wel bezig geweest met de afstelling want dat was heel anders als bij mijn voorgaande jamo's.
Er is eigenlijk maar 1 nadeel aan deze speakers en dat is dat ik nu mijn muziekbieb van mp3 bestanden moet wijzigen in flac. Slechte mp3 files worden genadeloos afgestraft met deze speakers, daar de flac bestanden waanzinnig klinken, helder, fris, maar ook mooie strakke bas!

Voor een ieder die het budget beperkt wil houden maar een mooi Hi-end geluid thuis wil is Klipsch je merk.

hans 00123 13-01-2011

Oude B&W's CDM1 verkocht en na beluisteren en reviews deze Klipsch RF-62 gekocht. Onvoorstelbaar goed! Een genot om naar te luisteren, ook bij lage volumes. Veel laag, mooi los geluid. Had ik veel eerder moeten doen.

Wel een goede stereo versterker aan koppelen, anders mis je de helft. Heb er een dag een zeer goede surroundreceiver aan gehad (Onkyo TX-SR608) maar dat was beduidend minder dan mijn 15 jaar oude Marantz PM80MKII....

WouterK 22-02-2009

Ik heb deze luidsprekers inmiddels bijna een jaar in bezit en ben er nog steeds zeer tevreden mee. Ik luister veel naar rock en andere door bands gespeelde muziek. Daar zijn deze luidsprekers zeer geschikt voor. Ze plaatsen alle instrumenten goed in de ruimte en geven daardoor een goede live ervaring. Het mooiste uit deze luidsprekers vind ik de zang. Deze wordt centraal weergegeven, komt meestal ook een stuk naar voren en het klinkt levensecht.
Aan bas komt deze speaker niets tekort (voor sommigen kan het misschien wel een beetje “te” zijn), zelfs op mijn Rotel eindversterker (staat niet bepaald bekend om een luide bas weergave) is het laag nog volop aanwezig. Wel moet ik opmerken dat deze niet heel diep door gaat met 38Hz. Mijn vorige luidsprekers gingen tot 22Hz. Nu ik deze heb, merk ik bij een paar nummers dat de hele lage klanken weg vallen, die voorheen wel duidelijk aanwezig waren.
Het hoog is vlijmscherp snel en gedetailleerd, maar ervoer ik in het begin ook wel als wat schel, maar dat went snel en eenmaal gewend, kon ik al genieten van de “rim clicks” die de drummer van Dire Straits maakt in brothers in arms. Hoe “schel” ze klinken, kan per versterker best verschillen. Het is dus verstandig om ze met verschillende versterkers uit te proberen.
Deze luidsprekers zijn heel direct en geven het zoals het is. Dit heeft voor en nadelen: Daar ze goede opnamen prachtig weer kunnen geven zullen de RF62´s slechte opnamen zelden vleien. Hierdoor ben ik bepaalde cd´s veel meer gaan luisteren en andere juist weer veel minder.
De hoge gevoeligheid van 97dB komt de dynamiek behoorlijk ten goede, want hierdoor hoef je je versterker veel minder hard te zetten en houd deze meer over voor luide pieken. Ter illustratie hoeveel 97dB is: Veel luidsprekers van dit formaat hebben een gevoeligheid van 91dB, iedere 3dB erbij is een verdubbeling van geluidssterkte. Dus om uit een andere luidspreker de zelfde dynamiek en geluidssterkte te krijgen, heb je een vier keer krachtigere versterker nodig dan bij de RF62´s. Petje af Klipsch.
Door het directe geluid en hoge gevoeligheid komt er met met bepaalde muziek (veelal wat hardere rock) een hele muur aan geluid op me af. Het geluid komt helemaal los van de speakers. Hiermee klinken ze erg indrukwekkend en in het begin overrompelde het me zelfs. Daarentegen zijn ze met rustige muziek heel beheerst, maar niet ingetogen. Het geluid blijft los komen van de speakers, ze weten mij altijd op het puntje van mijn stoel te houden en vervelen nooit.

Al met al is dit een luidspreker met een heel eigen geluid, het “Klipsch geluid” is maar met weinig andere merken te vergelijken. Vaak zijn mensen dan ook of voor, of tegen. Ik ben helemaal voor, de minpunten wegen voor mij lang niet op tegen de pluspunten. Als je in deze prijsklasse een luidspreker zoekt, dan zijn de RF62´s zeker het overwegen waard.

Pjotrovic 18-05-2012

Hoi WouterK,

Mooie review. Herken vooral dat de speakers slechte opnames afstraffen.
Hoe stuur je ze aan? Ik gebruik een SR5002 maar ik mis iets, soort van overtuiging / warmte in het midden. Ben er niet uit of dit aan de speakers ligt of aan de Marantz. Kan ook aan de akoestiek liggen uiteraard.

WouterK 21-05-2012

Hoi Pjotrovic,

Echt puur toeval dat ik nu een paar dagen na jou reactie hier weer eens kijk (ik zit echt bijna nooit op kieskeurig).

Ik heb deze luidsprekers sinds kort niet meer in mijn bezit (tijd voor iets nieuws), maar ik heb ze een tijd met een NAD C 320BEE als voorversterker en een Rotel RB1050 eindversterker aangestuurd. Het laatste jaar zat er een set van XTZ voor. Ik heb met beide sets eerlijk gezegd nooit iets gemist in het midden, ik vond het juist een van de sterke punten van deze luidspreker.

Ik heb natuurlijk niet zo'n goed beeld van jouw situatie, maar akoestiek speelt een grote rol bij de uiteindelijke weergave, en hoe je de luidsprekers plaatst kan een behoorlijk verschil opleveren. Overigens geldt dat ook voor waar je zelf zit (dichtbij een muur achter je of veraf). Dat is iets om mee te experimenteren. Klipsch luidsprekers klinken volgens veel mensen in ieder geval het best als je ze recht naar je toe richt. Daarnaast hebben Klipsch' een duidelijke "sweetspot", je kan er dus het best midden voor zitten (dit geldt voor Klipsch meer dan voor andere merken).

Als dit allemaal niet het gewenste resultaat oplevert, dan kan je inderdaad ook experimenteren met andere apparatuur, al is dat natuurlijk niet gratis. Ik heb weinig ervaring met Marantz, maar zijn zij volgens mij qua geluid heel neutraal. Het geluid van Cambridge Audio wordt vaak omschreven als levendig, dus misschien zou dat meer jou smaak zijn. Voor muziek is een stereo versterker altijd beter dan surround. Een goede CD-speler kan ook een best verschil in geluid opleveren, zeker ten opzichte van en DVD- of MP3-speler.
Ook met andere apparatuur is het dus een kwestie van uitproberen wat voor jou het beste werkt. Er zijn veel goede merken op de markt. En je moet vooral niet schromen om een apparaat terug te sturen als deze niet bevalt. Er zijn genoeg online winkels die er geen enkel punt van maken om dan je geld terug te geven.

Succes!

loontjuh 15-12-2008

Wij hebben nu zelf deze luidsprekers 2 jaar en heb er nog geen moment spijt van gehad!! Wij houden best van muziek maar het moet niet overheersen dus zochten wij een luidspreker die zacht ook alle toonsoorten weergaf en deze luidsprekers geven als het zacht staat ook mooi geluid.

Inmiddels hebben we deze als set uitgebreid naar 5.1 systeem. Daarbij hebben wij als achterspeakers de rf 10 neergezet. daar hebben wij voor gekozen omdat de vloerstaande een veel beter bereik in geluid hebben dan de kleine sateliet en boekenplank speakers. Dit in kombinatie met de rc 52 en de rw 12 subwoofer heb je een leuk 5.1 setje.

( we hebben als reciever de denon 1705 < hier willen we eigenlijk wel een zwaardere voor)

mk13139 01-12-2007

Ik heb deze luidsprekers beluisterd in een audio winkel. Ik moet zeggen dat de bas erg goed is. In het midden gebied is hij ook wel goed, maar wel iets minder. De hoog verschilt per muziek soort. Bij instrumentale/zang muziek is hij nogal schel en hard. Bij pop muziek is hij aardig goed, mooie volle en diepe bas, open karakter, maar toch is hier de midden toon ietwat minder.
Als je meer van instrumentaal houdt, zou ik een goedkoper alternatief nemen, nl. de JBL Nortridge e80. Dit is echt een alrounder.
De looks van deze luidspreker zijn overigens wel oké: mooie koperkleurige units, minder mooi is de voorkant achter het doek (is van plastic).